Kære Læser

Velkommen til min blog.

Alt aktivitet er fra 1. januar 2017 flyttet over på www.mtbakademiet.dk. Derfor vil du ikke finde nye opslag på denne side. Nye blog-opslag finder du på www.mtbakademiet.dk/blog-vlog.

Vi ses på mtbakademiet.dk :-)

Bedste hilsner
Mads Weidmemann


Målet med bloggen er at inspirere dig til at dygtiggøre dine mountainbikefærdigheder.
- Og måske du finder generel inspiration til livet.

Det skal nævnes, at alt skrevne er egne udtagelser og holdninger. De er ikke påvirket af eventuelle partnere eller lignende.

God læselyst & bedste hilsner
Mads Weidemann


4.09.2013

MTBtips # 1, 2 & 3 - BalanceKunsten

Foråret er kommet, og alle os mountainbikeelskere skal ud og give den fuld pedal på sporerne. Og i den anledning serverer jeg her, kvit og frit, tre rigtig gode og nyttige tips til dem, der ønsker det allersjoveste af sin (sikkert meget dyre) mountainbike.

Nu skulle man tro, at ingen fornuftige mennesker tager deres landevejscykel (racercykel) med i skoven. Men sådan forholder det sig åbenbart ikke.
Faktisk ser jeg gentagende, at folk ikke aner hvordan en mountainbike skal indstilles; hvor lavt sadlen bør sidde, hvor kort frempinden må blive og hvor bredt styret egentlig skal være. Ja faktisk, skulle man tro, at de kører i skoven på landevejscyklen.

Jeg antager, at grunden for man kører MTB er kærligheden til det tekniske, naturen og kammeratskabet. Så hvorfor ikke få det bedste ud af tiden man bruger på denne motiverende, energigivende og andrenalinsusende sport?

De tre gode råd - hvor bl.a. balancen bliver væsentligt forbedret:

1. Styret skal matche din naturlige favn-bredde. Ræk armene frem, ryst dem og hold dem afslappet cirka i solar plexus højde. Få en kollega til at måle fra lillefingerside til lillefingerside. For voksne mænd skal bredden være mellem 710-780 mm.
Et naturligt favnbredde, er der, hvor du bruger færrest energi / muskler på at tvinge armene til et for smalt eller for bredt greb om styret.
Et passende bredt styr giver stabilitet / balance, kontrol og gode drejeegenskaber.

2. Frempinden må ikke overstige en længde på 80 mm. indenfor en højde på 200 cm.

Forhjulet møder, til de færrestes information, masser af ujævnheder, derfor skal vægten være centreret midt på cyklen (i krankboksen) og vægtfordelingen bør være 75% i benene og 25% i armene.
Hvorfor? Du får et bedre overblik idet dine arme får et mere naturligt buk, skuldrene sænkes, ryggen rankes: Hvilke automatisk bevirker, at du kigger ligefrem istedet for ned i forhjulet, og har overblik til at reagere gennem terrænet. Cyklen accelerer ikke fra dig, eller du falder ej ud over forhjulet.

Du kan evt. montere en setback sadelpind for de "manglende" cm. på frempinden eller glide sadlen længere tilbage, hvis du føler, styret kommer for tæt på.

3. SadelhøjdenDu vil have et lavt tyngdepunkt som muligt. Derfor, uden at tøve, bør du sætte din sadelhøjde en tomme / 2,5 cm. ned. Hvilket medfører den føromtalte balancefordel, større kraftmoment i pedaltråd, hurtigere reaktionstid, mere føling med cykel, nemmere at dreje, større overblik under nedkørsler osv. osv...

Mine egne indstillinger med en højde på 182 cm. og en str. L ramme er Styr 740 mm. Frempind 40 mm. Sadelhøjde på hardtail er så tæerne trædes fladt i jorden.
Selvom jeg kører 26 tommer, så skal alle jer der kører 29'er, høre ekstra godt efter. For det er jer, der i forvejen har en meget høj cykel, og trænger til mere balance(!)

Hvorfor så lytte til en downhill mountainbikekører som mig? (hvilket din opfattelse sikkert er, at jeg kun sidder og ryger hash, drikker bajere, og selv tror, jeg er hulensklog) Næ nej, du tager fejl! Jeg drikker mindre alkohol end dig, som læser dette. Spiser / lever økologisk. Kører professionelt, hvilket har givet mig tusindvis af timer på alle former for MTB-cykler, samt kører ugentlig MTB-undervisning.

Netop i min undervisning ser jeg gang på gang kunder med overnævnte fejl. Hvorefter disse tre ændringer gør elevens færdighederne nemmere og sjovere.
Så hvis du bare på én tur i en god times tid prøver at køre med overnævnte tips, så skifter du ikke tilbage. Tro mig!

En sidste ting: Jeg vil æde min allerbedste hat på, at dette er forskellen på styrt og ikke styrt. Dine kammerater vil komplimentere hvor imponerende og professionelt det så ud, da du strøg igennem ujævnhederne. Og ikke (igen) højtgrinende om, hvor tåbelig du (igen) så ud, da du (igen) væltede i det opkørte.
Positiv omtale er trods alt det bedste, og en unægteligt booster af højden på stolthedskontoen.

God fornøjelse og gi' gas!

| kort frempind, bredt styr... |

| ... og lav sadelhøjde... |

| ...så får du grønt lys herfra ;) |

En allersidste ting: Til dig, ja dig, der sidder, og er gammelsur(!), og tror du ved bedre end de fleste. Du skulle give det et GO. Men husk lige at tage dit åbne og positive sind med (hvis du har sådanne?), så ikke du dømmer, inden du overhovedet har sat dig op på din +20.000 kroners cykel. For den, ja cyklen, har du vel købt for at have det sjovt. God tur JJ