Kære Læser

Velkommen til min blog.

Alt aktivitet er fra 1. januar 2017 flyttet over på www.mtbakademiet.dk. Derfor vil du ikke finde nye opslag på denne side. Nye blog-opslag finder du på www.mtbakademiet.dk/blog-vlog.

Vi ses på mtbakademiet.dk :-)

Bedste hilsner
Mads Weidmemann


Målet med bloggen er at inspirere dig til at dygtiggøre dine mountainbikefærdigheder.
- Og måske du finder generel inspiration til livet.

Det skal nævnes, at alt skrevne er egne udtagelser og holdninger. De er ikke påvirket af eventuelle partnere eller lignende.

God læselyst & bedste hilsner
Mads Weidemann


7.17.2013

Flade- vs. Klikpedaler

Hvorfor overhovedet stille det op mod hinanden? Tja, meget enkelt: Du bliver en bedre rytter af og veksle imellem klik- og flade peldaler.

Der skal variation til i hverdagen, ellers begynder vi mennesker at kede os. Ligesom variation i din træning: hvis du kun ligger, og kører maks. i hver træning, så ender du også med at miste lysten til at cykle. Og sikkert derefter begive dig ud i en ny sportsgren, indtil den også bliver kedelig. Men kun af en ting; fordi du ikke tænker kreativt og fornyelse i din sport. Du gider heller ikke se den samme film hver uge, vel?

Jeg antager, at du allerede kører med klikpedaler. Så på med de flade pedaler (det kan være dem fra din bedstemor- eller bycykel - det' li'meget, bare de er uden klik - og husk passende sko) og mærk forskellen. Den forskel, hvor du skal koncentrere dig (for hver enkelt tråd du tager) at holde fødderne på pedalerne. Mærk tæerne én for én, mærk musklerne i foden og op af læggen, mærk krumningen på foden osv. osv. Hvordan står dine fødder på pedalerne? Er du kalveknæet, hjulbenet eller neutral? Hvilken fod-position føler du dig komfortabel med - hvilken fodposition styrer du cyklen bedst med (husk styringen af cyklen starter i fødderne, hvilket er en anden historie.)? Mange spørgsmål. Dem finder du sikkert flere af under kørslen.

Gør dette et par ture månedligt. Når du derefter vender tilbage til klik, har du et bedre tråd, mere effekt, højere fart, bedre føling med cykel og underlag osv. osv. Ekstrabonus er, at du bliver mindst én erfaring rigere, og den kan du videregive til andre og måske få et smil og en tak igen J

God fornøjelse!