Kære Læser

Velkommen til min blog.

Alt aktivitet er fra 1. januar 2017 flyttet over på www.mtbakademiet.dk. Derfor vil du ikke finde nye opslag på denne side. Nye blog-opslag finder du på www.mtbakademiet.dk/blog-vlog.

Vi ses på mtbakademiet.dk :-)

Bedste hilsner
Mads Weidmemann


Målet med bloggen er at inspirere dig til at dygtiggøre dine mountainbikefærdigheder.
- Og måske du finder generel inspiration til livet.

Det skal nævnes, at alt skrevne er egne udtagelser og holdninger. De er ikke påvirket af eventuelle partnere eller lignende.

God læselyst & bedste hilsner
Mads Weidemann


12.31.2013

Le Position de STYR & Bremsegreb

Hvad er den rigtige position på styr og bremsegreb?

Den rette og mest komfortable vinkel på styr og bremsegreb, uanset om det er riser eller flat styr, er vinklen, hvor du IKKE får ondt i håndfladerne, sovende hænder, ømme håndled, arm pump, ømme albueled og ømme skuldre. Altsammen fordi dit styr og bremsegreb er vinklet forkert!

Vi starter med styrets vinkel og at se på den medfødte vinkel på dine håndled.
Prøv at række armene frem, imitere du afslappet holder om styret og se din naturlige vinkel på dine håndled. Hvis du er ligesom 99% af alle andre mennesker, så peger lillefingersiden nedad, right?

Kig derefter på dit styr og se, hvilken vej styrets ender peger... - Måske de peger stik modsat? Hvis de gør det, er det så en naturlig måde? - Nej, bestemt ikke! Styret tvinger dine hænder i en position, hvor det er total udenfor naturens lov, og deraf sender kroppen signaler til hjernen som fx hænderne sover, ømme håndled, armpump, ømme albueled, smerter skuldre osv osv.
Derfor, gør dit styr så naturligt for dine hænder.

Hænderne kommer naturligt på plads. Du får skuldrene ned fra ørerne, blikket op, brystet frem, ranket ryggen og svej i lænden - altså naturligt spænd i kroppen, som er det, vi stræber efter som menneske... (vi gider ikke krum ryg - det er ikke godt for noget som helst. RANK RYG!!) - og WUPTI, så er du på vej til at blive en bedre rytter, da du reagerer hurtigere med ranket end krummet ryg, er mere forudsigelig på sporet idet blikket kommer op, mere centreret på cyklen, mere effektivt tråd da du aktiverer core-musklerne og de to store Latissimus Dorsi muskler, som er ren doping til dine tråd - blot for at nævne nogle af fordelene. Du vil klart synes om det J


Bremsegreb
Disse livsnødvendige greb skal hverken side lodret, vandret eller over vandret!
De skal sidde i 45 grader på styret - dvs. midt imellem vandret og lodret.
Hvorfor 45 gr.? Fordi dine greb skal flugte en lige linie fra albue gennem underarm til fingerspids, som cirka er 45 gr.

Fordele ved bremsegreb i 45 gr. kontra lodret: Du skal ikke "ned" efter dine greb for at bremse, hele tiden krum hånd om styret, ingen arm pump, afslappet skuldre og afslappet kørestil, ingen brækkede tommelfingre da de typisk er støddæmpere istedet for håndfladerne.

Ulemper ved vandrette bremsegreb kontra 45 gr.: For lave albue eller for høje albuer og låste skuldre, generel for lav og anspændt position på cykel, anspændt rygmuskulatur, anspændt nakke, unormal vinkel i dine håndled og arm pump.


Giv begge indstillinger et skud. Vær tålmodig. Kør med det nogle gange og vær bevidst på forskellen.
Allerede fra dag et kan du køre i evighed uden at få sovende hænder.

| lad dig ikke forblinde af DH-cyklen. Se derimod vinklen på styr og bremsegreb: Styret "hænger med ørerne" og bremsegrebene er i 45 gr. Det virker på alle former for mountainbikes |

" Ikke nok med, at vinklerne skåner dine hænder, nerver, håndled, albuer, skuldre osv. Det giver dig også en mere afslappet og forbedret kørestil. "


| læg mærke til den lige linie fra albue til fingerspids |
(fingerspids er for enden af den lyserøde prik på handske)
Se da også lige den ranke ryg, skuldrene og blikket
- for at nævne nogle svingfærdigheder fra tidligere indlæg J


#vierikkefødttilatværekrumrygget #rankrygaltid #ogsånårdugåribyen #smileyhappyfacesJ